onsdag 16 mars 2016

Alignment - geografi

Jag har funderat mycket på hur man kan tydliggöra tanken om alignment även för eleverna i min undervisning. Det finns en mycket bra mallbild i "Språkutvecklande SO-undervisning".
För mig är det självklart att det måste vara en tydlig plan från start till mål i ett arbetsområde.
Hur lyfter man fram alla viktiga delar i en planering utan att döda lusten att lära?

Ur: Språkutvecklande SO-undervisning av Maria Bjerregard och Björn Kindeberg


Idag skulle vi starta upp ett nytt arbetsområde där det ska handla om geografi, självklart kommer delar av de andra SO-ämnena beröras men då jag har en sjua ville jag att vi skulle fokusera på planeringen av arbetsområdet med avstamp endast i geografiämnet.

Inledningsvis frågade jag dem om de visste vad man ska arbeta med i geografi under 7-9. De hade sina aningar men blev nyfikna på vad det fanns för innehåll.

De fick då sätta sig med kunskapskraven och centralt innehåll och försöka förstå vad det handlade om. Uppgiften blev:
Hur tolkar ni det som står här och hur kan ni tänka er att man kan visa detta? I tjugo minuter satt alla i par och diskuterade. De stötte och blötte ord som "fältstudier", "migration", "produceras och konsumeras.
Efter tjugo minuter så skrev i i en Padlet vad de kommit fram till. Många hade tänkt lika, några hade fastnat i en diskussion men alla hade tänkt.


Det är nu det händer något festligt. Kunskapskraven kunde ha dödat lusten helt, det är svåra formuleringar och förstår man inte kan det kännas hopplöst. MEN det som hände var att alla idéer snarare drog igång en lust hos eleverna att börja jobba.




Det första som vi kom fram till var att just kartan är en viktig sak att ha kunskap om innan man börjar med annat. Då klassen är lite "ihopsatt" har inte alla samma förkunskaper.

Det första steget var då att se vilken mental bild av världskartan alla hade. Utifrån olika pusselbitar fick de klippa och klistra upp sin världskarta på ett blått papper, där det blåa ska symboliserar havet. De skulle även placera ut, väderstreck, namn på världsdelarna och 0-breddgraden och 0-längdgraden.
Det var många som kände att det var svårt, vi kommer kunna följa upp denna uppgift med en diskussion om kartor, projektioner och kartbilder. Tanken är att alla ska göra samma övning igen när vi pratat klart om kartan.

Så nu har jag en bra utgångspunkt för hur vi ska starta, en uppsjö av bra förslag på hur vi ska arbeta med kunskapskraven. För mig blir det fortsatta arbetet nu att se till att en tydlig målbild finns redan nästa lektion och upplägg hur jag kan tydliggöra språket kring målbilden och vad som måste modellas för att alla ska lyckas så bra som möjligt.

På det hela taget en positiv start med geografi 7-9 i denna grupp.




1 kommentar:

  1. Mycket bra. Tack för tipset. Ska prova jag också!!
    http://magisterlollo.bloggplatsen.se

    SvaraRadera